Ставлення до права і соціальний інтелект персоналу сил безпеки та оборони
Анотація
Анотація. Актуальність теми обумовлена необхідністю дослідження особистісних трансформацій військовослужбовців у сучасних екстремальних умовах для подальшого пошуку дієвих засобів і наукових методів подолання негативного впливу війни та розроблення заходів збереження психічного здоров’я комбатантів. Мета цієї статті полягає в емпіричному вивченні взаємозв’язків складових соціального інтелекту та видів ставлення до права в персоналу сил безпеки й оборони у воєнний період. Відповідно до мети проаналізовано стан зарубіжних і вітчизняних досліджень девіантної поведінки військовослужбовців, які брали участь у бойових діях. Крім того, досліджено роль соціально-емоційної компетентності особистості в подоланні особистих і професійних викликів. Проведено емпіричне дослідження взаємозв’язків складових соціального інтелекту з видами ставлення до права комбатантів – правопорушників і таких, що не вчиняли правопорушення (група норма). Методологію дослідження становили методика «Ставлення до права», розроблена Д. С. Безносовим, і методика дослідження соціального інтелекту Дж. Гілфорда. Встановлено, що у військовослужбовців, які не вчиняли правопорушень, у разі підвищення здатності вибудовувати стратегію власної поведінки для досягнення поставленої мети, розвиненого вміння орієнтуватися в невербальних реакціях учасників взаємодії та знання правил, які регулюють поведінку людей, підвищується позитивне ставлення до права, відчуття соціальної цінності права. Визначено, що з підвищенням здатності до розуміння інших актуалізуються сумніви щодо ефективності або справедливості правової системи. У цій групі визнання авторитету правової системи в суспільстві, переконання щодо здатності правової системи змінити суспільство не виявлено взаємозв’язків із жодною складовою соціального інтелекту. У військовослужбовців, які вчиняли правопорушення, за умови підвищеної здатності вибудовувати стратегію власної поведінки для досягнення поставленої мети підвищується імовірність нехтування правовими нормами, нав’язування своєї волі іншим, створення та встановлення власних правил поведінки. Виявлено, що в групі правопорушників з посиленням здатності до розуміння інших посилюються сумніви щодо ефективності або справедливості правової системи. З’ясовано, що в цій групі з підвищенням здатності до розуміння змін у вербальних реакціях людини, потреби впливати на інших посилюється бажання до свідомого заперечення ролі права в суспільстві, переконання в необов’язковості правових регламентів, можливості нав’язування своєї волі іншим. З підвищенням здатності до передбачення поведінки людини загострюється негативне ставлення до права, заперечення його соціальної цінності та послаблюється відчуття права як об’єкта сліпого поклоніння. У групі військовослужбовців, які вчиняли правопорушення, виявлено певну віддаленість позитивного ставлення до права від уміння розуміти наміри, відчуття та емоційні стани інших за вербальними і невербальними виявами.
Ключові слова: право; військовослужбовець; комбатант; соціальний інтелект; девіантна поведінка; персонал сил безпеки та оборони; соціально-емоційна компетентність.
Завантаження
Посилання
Batool, S.S., & Khalid, R. (2012). Emotional intelligence: A predictor of marital quality in Pakistani couples. Pakistan Journal of Psychological Research, 27(1), 65-88. Retrieved from https://pjpr.scione.com/cms/abstract.php?id=328
Boyatzis, R.E. (2018). The behavioral level of emotional intelligence and its measurement. Front. Psychol, 9. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01438
Buhaiev, V.O. (2002). War crimes and punishment (Doctoral dissertation, Odesa, Ukraine).
Buzenco, V. (2021). Defining the interrelation of socio-emotional intelligence as an interchangeable approach leading to inter/intra personal succes. Cultura cercetării pedagogice: provocări şi tendinţe contemporane, 4, 93-104. Retrieved from https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/93-104_7.pdf
Currier, J.M., Holland, J.M., & Malott, J. (2015). Moral injury, meaning making, and mental health in returning veterans. Journal of Clinical Psychology, 71, 229-240. DOI: 10.1002/jclp.22134
Hăhăianua, F., & Manasia, L. (2014). Socio-emotional intelligence for successful higher military education. A case study approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 142, 389-395. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.07.697
Holowka, D.W., Wolf, E.J., Marx, B.P., Foley, K.M., Kaloupek, D.G., & Keane, T.M. (2012). Associations among personality, combat exposure and wartime atrocities. Psychology of Violence, 2, 260-272. DOI: 10.1037/a0026903
Kay, S.A., & Merlo, K.L. (2020). Emotion regulation as a process to foster resilience. Research Handbook on Organizational Resilience. E. Powley, B.B. Caza, A. Caza (Eds.). (pp. 86-101). Northampton, MA: Edward Elgar Publishing. DOI: 10.4337/9781788112215.00014
Kessler, R.C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., Nelson, C.B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the national comorbidity survey. Arch. Gen. Psychiatry, 52, 1048-1060. DOI: 10.1001/archpsyc.1995.03950240066012
Kokun, O. M., Ahaiev, N.A., & Pishko, I.O. (et al.). (2019). Psychological Study of the Personnel of the Armed Forces of Ukraine. Kyiv: Maslakov.
Kolesnichenko, O.S. (2017). Determining the Traumatic Impact of Combat Experience and Psychological Diagnosis of Resilience of the National Guard of Ukraine to Combat Trauma. Kharkiv:NANHU.
Kovalenko, E.S. (2024). Psychological factors of legal intolerance of military personnel (Doctoral dissertation, Kharkiv, Ukraine).
Kozliakovskyi, P.A. (2004). Diagnostics of social intelligence (test by J. Guilford and M. Sullivan). General psychology. (Vols. 2). Mykolaiv: MDHU im. P. Mohyly.
Liu, H., & Boyatzis, R.E. (2021) Focusing on Resilience and Renewal From Stress: The Role of Emotional and Social Intelligence Competencies. Front. Psychol, 12. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.685829
Malouff, J.M., Schutte, N.S., & Thorsteinsson, E.B. (2014). Trait emotional intelligence and romantic relationship satisfaction: A meta-analysis. The American Journal of Family Therapy, 42(1), 53-66. DOI: 10.1080/01926187.2012.748549
Pashchenko, A.O. (2023). Psychological Factors of Delinquent Behavior of Law Enforcement Officers (on the Example of the National Guard of Ukraine) (Doctoral dissertation, Kharkiv, Ukraine). Kharkiv. Retrieved from https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/373b03ae-dde1-4201-97d8-6908ab157639/content.
Prykhodko, I.I. (2018). The system of prevention and control of combat stress in military personnel. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series "Psychology", 1, 1-17. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2018_1_13
Senko, M.M. (2005). Criminal liability for unauthorized leaving of a military unit or place of service (Doctoral thesis, Kyiv, Ukraine).
Skurikhin, S.M. (2014). Legal Consciousness of the Servicemen of the Armed Forces of Ukraine: Concept and Features. Legal science, 4, 7-14. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/jnn_2014_4_3
Terekhin, R., & Turchin, A. (2023). Interrelation of Intellectual Abilities, Social Intelligence and Psychological Readiness of Military Personnel to Perform Service and Combat Missions. Bulletin of the State University of Education. Series "Psychology", 3, 23-39. DOI: 10.18384/2949-5105-2023-3-23-39
##article.numberofviews## 6 ##article.numberofdownloads## 5
- Автори залишають за собою право на авторство власної праці та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дає змогу іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану працю з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію статті в цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі (наприклад, розміщувати статтю в репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дає змогу і заохочує розміщення авторами в Інтернеті (наприклад, у електронних сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису статті як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно впливає на оперативність та динаміку цитування опублікованої роботи.